Har du innsett at du er nødt å lage et personlig budsjett for å få oversikt over økonomien din? Et budsjett er ikke bare for de som lever med en trang økonomi, det kan være en fin pekepinne for alle. I denne artikkelen viser vi deg hvordan du kan få full oversikt og kontroll ved å sette opp et personlig budsjett.
Vi har laget en budsjettmal som du kan laste ned gratis her. Ønsker du å lage et fra bunnen av selv, kan du lese videre om hvilke poster du bør ha med.
Inntekt
Aller først bør du føre opp posten inntekt. Her fører du opp lønn, barnetrygd og andre liknende utgifter. Selv det du solgte brukt på finn kan være lurt å ha med som inntekt i budsjettet.
Utgifter
Sett opp en oversikt over alle utgiftene du har. Utgifter kan være faste, variable, kvartalsvise eller årlige.
-
Faste utgifter er som regel husleie/huslån, forsikring, lån, bidrag, internett/TV osv. Dette er utgifter du på forhånd vet om og som endrer seg i liten grad.
-
Variable utgifter er som regel mobilregning, drivstoff, mat, klær, husholdning, sparing osv. Disse varierer fra måned til måned.
-
Kvartalsvise eller årlige utgifter er som regel medlemskontigenter, strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt osv. For å få månedlige beløp deler du på antall måneder de aktuelle utgiftene er for. F.esk strøm som ofte er kvartalvis, denne deles på 3 for å få månedlig sum. Hvis regningen ikke har forfallsdato i inneværende måned, kan det være lurt å sette dette beløpet inn på en regningskonto. På denne måten har du beløpet klart når regningen skal betales og ikke minst unngår du å bruke opp pengene som egentlig er til regninger.
-
Du bør også legge inn andre utgifter som bøker, restaurantbesøk, kino, konsertbilletter osv.
-
Det vil alltid være mulighet for at det dukker opp uforutsette utgifter som legebesøk, bøter, bilreparasjoner, tannlege, legemidler osv. Det kan være ganske lurt å ha en bufferkonto som dekker slike utgifter som dette. Sparemidlene dine kan gå inn på denne bufferkontoen.
Det kan være greit å lage budsjettet i et regneark, f.eks i Excel eller Open Office Calc. Her kan du først begynne med å sette inn inntekten din og så alle utgiftene i prioritert rekkefølge. Husleie, lån, forsikring, mat og slike ting bør være øverst da dette er ting som det er vanskelig å komme unna. Legg sammen alle utgiftene du har og trekk denne summen fra inntekten din. På denne måte ser du hvor mye du sitter igjen med hver måned.
Du går i minus
Hvis du ser at budsjettet ditt går i minus er det flere tiltak du kan igangsette. Aller først bør du kvitte deg med unødvendige utgifter. Hvis du ikke har behov for noe, bør det nedprioriteres. Eksempelvis er restaurantbesøk flere ganger i uken veldig unødvendig. Det er mye billigere å lage mat hjemme. Du kan også vurdere å få refinansiert om du har flere lån og/eller kredittkortgjeld. Dette vil gi lavere rente og færre gebyrer. I tillegg kan du vurdere om inntekten din er for lav, kanskje du bør se etter en bedre betalt jobb?
Faktorer som ødelegger budsjettet ditt
Mange sliter med at budsjettet ikke går opp i starten. Det er vanesak og du må alltid finjustere budsjettet hver måned. Her er noen faktorer som gjør at budsjettet ditt kan sprikke:
-
Du prioriterer feil
-
Du undervurderer dine variable utgifter som mat og drivstoff
-
Ingen buffer for uforutsette utgifter
-
Du sløser med pengene dine
Synes du det er for vanskelig å lage et budsjett selv, kan du bare klikke her for å laste ned vår budsjettmal. Alt du trenger å gjøre er å fylle inn dine tall på de aktuelle postene. Den regner ut alt for deg, enklere blir det ikke!